11 mars 2022 | Nyheter

Catella bistår Ukrainas krigsdrabbade

Catella är ett paneuropeiskt bolag med värderingar som bygger på respekt och mänskliga rättigheter. Det är därför en självklarhet för oss att bistå det krigsdrabbade ukrainska folket på de sätt vi kan.

Ukraina är en del av Catellas gemenskap och dess största ägare, koncernen Claesson & Anderzén (CA), har ett mångårigt djupt engagemang med långa personliga och nära relationer i landet. CA-koncernen bistår på plats i Ukraina med leveranser av förnödenheter och transporter, samt boenden för krigsdrabbade på flykt. Catella Group hjälper de som tvingats fly från sina hem med bostäder, sjukvårdsutrustning och bidrag till United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR).

Bland de initiativ som Catella genomför skänker Catella AB 502 000 kronor (1 000 kronor per heltidsanställd) till UNHCR för humanitära hjälpinsatser. Catellas fondbolag Catella Residential Investment Management (CRIM) upplåter bostäder i Tyskland till flyktingar från Ukraina. CRIM har även donerat 50 000 Euro för medicin och sjukvårdsmateriel.

”Rysslands invasion av Ukraina lämnar ingen oberörd. Det är en självklarhet för oss att visa vår solidaritet med det ukrainska folket genom att både hjälpa på plats och att ge hjälp till de som måste fly från sina hem. Framför allt önskar vi att konflikten får ett snabbt slut. Våra tankar är med folket i Ukraina” säger Christoffer Abramson, Koncernchef och vd på Catella.

Catella AB har inga anställda, fonder eller projekt i Ukraina eller Ryssland men som medmänniskor ser vi det som vår skyldighet att hjälpa de drabbade att komma i säkerhet. Vi hoppas att fler organisationer fortsätter att hitta möjligheter att hjälpa det ukrainska folket.