2021-06-29 16:00 CET | Catella Group | Pressmeddelande

Catella ingår avtal om att köpa landmärke i centrala Düsseldorf

Catella AB (publ) har genom sitt dotterbolag Catella Project Capital ingått ett avtal om att förvärva Königsallee 106 i centrala Düsseldorf. Genom avtalet är Catellas ambition att bidra till utvecklingen av centrala Düsseldorf med hållbarhet, energieffektivitet och modern stadskvalitet i fokus. Total investering beräknas till 250 miljoner euro och Catellas andel av projektet är 23%.

Investeringen är ett stort steg i arbetet med företagets starkare fokus på fastighetssegmentet inom affärsområdet Principal Investments. Strategin är att växa genom egna investeringar och saminvesteringar med utvalda partners, i detta fall WPV, ett pensionsföretag som förvaltar över fyra miljarder euro på den tyska marknaden. Catella kommer nu tillsammans med partners att fokusera på de långsiktiga förbättringsplanerna för denna byggnad om 26 000 kvm. i Düsseldorfs centrala affärsdistrikt.

”Det är glädjande att ha ingått detta avtal genom vårt lokala tyska team i Catella Project Management och är glada över att samarbeta med WPV i denna viktiga transaktion. Utvecklingen tillsammans med de andra investeringarna i Tyskland, samt logistikfastigheter i Frankrike, Spanien och Sverige tydliggör Catellas ambition att framgångsrikt öka egna fastighetsinvesteringar och partnerskap i hela Europa. Hittills har nästan 700 miljoner SEK av Catellas kapital investerats för att bidra till bolagets långsiktiga avkastningsmål. Vi ser stora möjligheter för framtida partnerskap och att växa vår fastighetsportfölj inom Principal Investments i hela Europa ”säger Christoffer Abramson, VD för Catella

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Michel Fischier
Head of Investor Relations and Group Communications