2022-02-25 7:00 CET | Pressmeddelande, Regulatorisk

Bokslutskommuniké JANUARI – DECEMBER

"Under 2021 fortsatte Catella sin strategiska förflyttning mot ett fastighetsfokuserat bolag och levererade ett av de bästa åren någonsin för kvarvarande verksamheter. Efterfrågan på våra tjänster märks tydligt i tillväxt och underliggande resultat, med ett mycket starkt fjärde kvartal i både tillväxt och lönsamhet. Vår framflyttade position på den europeiska marknaden ger oss möjligheter till större mandat, fonder och transaktionsuppdrag framöver. Vid årsskiftet uppgick förvaltat kapital tilll 123 mdkr, en ökning med 21 procent. Helårets rörelseresultat före jämförelsestörande poster blev 294 mkr, motsvarande en ökning med närmare 90 procent (justerat för Principal Investments försäljning av Grand Central om 229 mkr). Motsvarande utveckling för det fjärde kvartalet var en ökning med cirka 100 mkr till 140 mkr."

”Starkt avslut på ett framgångsrikt år”
Det fjärde kvartalet var ett starkt avslut på ett spännande 2021, där vi i stort har genomfört vår strategiska förflyttning mot ett fastighetsfokuserat bolag och där efterfrågan på våra tjänster och produkter är fortsatt stor. Tillväxten i förvaltat kapital under årets sista kvartal uppgick till hela 11 mdkr, till största del drivet av en stark tillväxt i våra fastighetsfonder. Vi avslutade året med ett förvaltat kapital uppgående till 123 mdkr, vilket motsvarade en ökning med 21 procent sedan föregående år, justerat för avyttringen av CAM France.

Totala intäkter i Q4, justerat för avyttrade eller avvecklade verksamheter, förbättrades med 34 procent till 633 mkr. Även justerat rörelseresultat (EBIT) förbättrades kraftigt med cirka 100 mkr till 140 mkr.

Det har bitvis varit en utdragen och svår resa, men nu har vi till slut återlämnat banklicensen, avyttrat resterande del av fondverksamheten samt avvecklat IPM. I dag har Catella den starka plattform vi har eftersträvat för tillväxt och kan till fullo fokusera på att ytterligare utveckla våra tre affärsområden och dra nytta av de betydande synergier som finns mellan Property Investment Management (PIM), Principal Investments (PI) och Corporate Finance (CF). Hela vår ledningsgrupp har varit alltför engagerade i omstruktureringen och jag ser personligen fram emot ett 2022 där vi alla helt fokuserar på att växa och förädla Catella.

Stark efterfrågan på Property Investment Managements tjänster
För helåret växte förvaltat kapital med 21 mdkr justerat för försäljningen av CAM France (14 mdkr). Utöver denna försäljning avslutades även andra lågmarginalmandat under året, vilket resulterar i att PIM nu står starkt för en fortsatt lönsam tillväxt. Extra glädjande är det stora intresset för våra fastighetsfonder med en tydlig hållbarhetsprofil. Bland dessa finns Catella European Residential III, Catellas första ”mörkgröna” fond, som nådde en milstolpe med 750 miljoner euro i förvaltat kapital vid årets utgång.

Även förvaltningsmandat visade en god tillväxt, inte minst genom att Catella APAM (UK) blev tilldelade ett uppdrag från Greater Manchester Pension Fund att förvalta en större del av pensionsfondens brittiska fastighetsportfölj. Det är ett prestigeuppdrag uppgående till närmare 2 mdkr och som även positionerar Catella hos större europeiska institutioner.

För helåret uppgick EBIT till 249 mkr, en ökning med nästan 40 procent (justerat för 53 mkr vid Principal Investments försäljning av Grand Central).
Förpliktat kapital uppgick till 11,9 miljarder vid årets utgång, vilket kommer omsättas i takt med att fonderna investerar i nya utvecklingsprojekt och fastigheter.

Fortsatt bra takt i Principal Investments utvecklingsportfölj, med flertalet projekt som ska avyttras under 2022
Under det fjärde kvartalet ökade egna investeringar till 1,1 mdkr och samtliga 16 projekt i sex europeiska länder fortsatte att utvecklas enligt både plan och budget.
Bland nya projekt så direktinvesterade Principal Investments 72 mkr i fastigheten The Maltings i Salisbury, UK. Fastigheten har stor förädlingspotential både med nytt och förbättrat kommersiellt utbud samt bostäder. Investeringen genomfördes tillsammans med Catella APAM och vi är mycket stolta över detta första steg mot att starta större mandat och fonder riktade till den brittiska marknaden med Catellas egna kapital som drivande kraft. Seed investments och co-investments från egen balansräkning är en viktig strategi för hur vi kan använda kapital för att förstärka existerande och bygga ny europeiska plattformar, vilket vi hoppas kunna göra betydligt mer under 2022.

Under det första kvartalet 2022 förväntas försäljningen av logistikfastigheten i Norrköping att slutföras, fastigheten är utvecklad tillsammans med Catellas delägda bolag Infrahubs.
Intresset för den moderna och hållbara logistikfastigheten med Nordens största solcellsanläggning är stort och visar på en hög efterfrågan bland investerare på moderna och automatiserade anläggningar med långa hyresavtal. Ytterligare tre logistikfastigheter i Infrahubs portfölj förväntas avyttras under 2022.

Högt tryck på transaktionsmarknaden och en växande efterfrågan på tjänster inom kapitalanskaffning gynnar Corporate Finance
Året avslutades starkt även för Corporate Finance, till stor del drivet av en intensiv transaktionsmarknad och ett utökat produkterbjudande från Catella som ledde till affärsområdets resultatmässigt bästa kvartal. Extra glädjande är framflyttade positioner på våra största marknader och fler uppdrag som rådgivare inom kapitalanskaffning. Bland annat agerade Catella ensam rådgivare vid eQ Community Properties Fund’s strukturering av en ny lånefacilitet på 700 miljoner euro samt finansiell rådgivare vid Titanias börsintroduktion.
Den europeiska marknaden för kapitalanskaffning är fragmenterad och för att bättre möta våra kunders krav på högkvalitativa rådgivningstjänster samlar vi nu vårt erbjudande och kompetens i en Pan-europeisk verksamhetsgren – Debt Advisory.

Helårets rörelseresultat ökade med 48 mkr till 71 mkr och motsvarande siffror för kvartalet var 24 mkr till 57 mkr främst drivet av verksamheterna i Sverige och Frankrike.

Fortsatta framsteg mot en tydlig position inom hållbarhet
Som flertalet andra bolag har vi precis påbörjat vår resa med hållbarhetsfrågor och det är något som jag och hela ledningsgruppen är intensivt fokuserade på. Dessa frågor kommer att ha djupgående effekter på fastighetsbranschen och investeringslandskapet, med både stora utmaningar men även möjligheter att ta en ledande position.
Under kvartalet avslutades arbetet med Catellas ESG materialitetsanalys som ska mynna ut i en hållbarhetsstrategi- och mål för hela gruppen under första halvåret 2022.

Vi har flera bra exempel där Catella aktivt förbättrat både befintliga fastigheter och egna utvecklingsprojekt ur ett hållbarhetsperspektiv. Utvecklingen av logistik- och bostadsfastigheter runt om Europa sker med en tydlig hållbarhetsagenda redan under planeringstadiet. Vi har nyligen ingått ett avtal för en finsk bostadsfastighet för installation av geotermisk uppvärmning vilket beräknas minska koldioxidutsläppen för fastigheten med över 60 procent.

Blickar man framåt så kommer vi att utveckla vårt hållbara fastighetsfonderbjudande ytterligare. Redan idag erbjuder vi investerare den mörkgröna fonden, under SFRD artikel 9, CER III och är också i uppstartsfasen av Elithis Towers som utvecklar energipositiva bostadshus. Under 2022 kommer även ett stort fokus ligga på en genomgående översyn av våra befintliga innehav i fonder och mandat med målsättningen att fortsätta förstärka portföljen och vara drivande bakom omställningen av existerande fastighetsbestånd med fokus mot ökad hållbarhet.

Framåtblick
Givet osäkerheten kring den eskalerande konflikt som råder i vårt Europeiska närområde är det i nuläget svårt att ge en tydlig framåtblick. Min och mina europeiska kollegors önskan är att konflikten är övergående och att vi snabbt kan återgå till den stabilitet vi förtjänar och har blivit vana vid i Europa.

Tillsammans med alla våra medarbetare och kunder har vi en stabil grund att utgå från och vårt renodlade fokus gör att vi fullt ut kan fokusera på att växa och utveckla våra tre affärsområden samtidigt som det tydliggör de viktiga synergier som finns. Återlämningen av banklicensen frigör även kapital till fortsatta egna investeringar genom Principal Investments.

Vi kommer fortsätta att utvärdera intressanta förvärvsmöjligheter för att stärka vår position eller vår geografiska närvaro, och lägga än mer fokus på att fortsätta att stödja nya fonder, mandat och investeringar genom kapitalåtaganden från egen balansräkning. Att kontinuerligt skapa och bygga vidare på investerings- och utvecklingsplattformar ligger i vårt entreprenöriella DNA och är en stor del i hur vi som bolag kommer att fortsätta skapa värde.
Det hårda arbetet som ligger bakom oss har hittills gett bra resultat till våra kunder oavsett om de investerar i våra fonder eller om vi har fått förtroendet att förvalta och utveckla deras fastigheter eller varit transaktionsrådgivare. Vi vill nu fortsätta detta spännande arbete och utveckling med en tydlig målsättning att skapa kund-, samhälls- och aktieägarvärde 2022 och framåt.

Christoffer Abramson, vd och koncernchef
Stockholm, 2022-02-25