1999-07-26 14:22 CET | Catella Group | Pressmeddelande

Nordens största datadistributör på offensiven. Scribona Computer Products tecknar avtal med den världsledande leverantören av E-handelslösningar, pcOrder.com, Inc., Austin, Texas. Scribona Computer Products är den största divisionen inom Scribona AB, och är nordens ledande distributör av produkter och lösningar inom dataområdet. Företaget levererar idag produkter från världens ledande tillverkare till mer än 5.000 återförsäljare i Norden, Baltikum och nordvästra Ryssland. Bolagets E-handel uppgår idag till ca 30 % (2.5 mdr) av divisionens omsättning . "För att ytterligare förenkla beställningsprocessen av dataprodukter för våra kunder, nordiska dataåterförsäljare och deras slutkunder, har vi som första distributören utanför USA tecknat avtal med pcOrder.com, Inc. för implemen- tering av konfigurator i vår E-handelslösning via Internet och on-line," säger Örjan Håkanson, koncernchef i Scribona AB. "Denna konfigurator möjliggör och förenklar för våra kunder att välja, konfigurera och inhämta information om dataprodukter över Internet," fortsätter Håkanson. "Via vår E-handelslösning har våra ca 5.000 återförsäljare kopplat upp sig mot ca 3.000 slutkunder. Detta avtal ger affärspartner och kunder nu också tillgång till on-line konfigurering av t.ex PC," säger Lars Palm, divisionchef på Scribona Computer Products. "Detta innebär vidare att samtliga partners och kunder får tillgång till produktinformation och leveransinformation på valda konfigura-tioner, vilket förenklar och höjer kvaliteten," fortsätter Lars Palm. "I vår satsning att förmå IT-branschen att i högre grad utveckla E-handel, väl-komnar vi vår nya partner Scribona Computer Products, en distributör som verkligen inser möjligheterna med E-handel i Norden," säger Christina Jones, grundare och verkställande direktör i pcOrder.com, Inc. "Detta avtal markerar ett stort steg framåt i vår satsning att öka vår internationella expansion inom E-handel." Scribona Computer Products beräknar att den nya funktionaliteten i E-handels- lösningen skall innebära betydande rationaliseringseffekter inom bl.a logistik och kundservice samt en väsentligt ökad försäljning. Den nya E-handelslösningen kommer att driftsättas under hösten i samtliga marknader där Scribona Computer Products verkar. För ytterligare information kontakta : Lars Palm, divisionschef Scribona Computer Products Tel: 08-734 39 00. E-mail: lars.palm@scribona.se Magnus Johansson, chef Sverige och Finland Tel: 08-734 39 00. E-mail: magnus.johansson@scribona.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/07/26/19990726BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/07/26/19990726BIT00180/bit0002.pdf