1999-11-30 14:24 CET | Catella Group | Pressmeddelande

Scribona förstärker PC-utbud genom avtal med Acer i Norden

Acer väljer Scribona som distributör för hela Norden Scribona förstärker PC-utbud genom avtal med Acer i Norden Acer Computer, en av världens största PC-tillverkare, har slutit avtal med Scribona om distribution av Acers produkter i Norden. Avtalet innebär att Scribona stärker sin ställning som ledande leverantör och distributör på PC- marknaden. - Vi räknar med att avtalet med Acer ska ge en volymökning på minst tvåhundra miljoner kr under nästa år i Norden samt ett icke oväsentligt resultatbidrag. Avtalet innebär en mindre nyrekrytering av personal, säger Magnus Johansson, ansvarig för Scribona Computer Products i Sverige. Avtalet mellan Acer och Scribona innebär att Scribona blir distributör av Acers samtliga PC-modeller, monitorer, scanners, nätverksprodukter och övriga periferiprodukter. Avtalet som börjar gälla den första december omfattar samtliga nordiska länder och avsikten är att teckna avtal även för Baltikum. - Scribona Computer Products är bl.a. genom sin stora satsning på e- handelslösningar för såväl återförsäljare som slutkund och satsningen på webbaserad PC-konfigurator, Nordens ledande distributör av produkter och lösningar inom IT-området. Samarbetet med Acer innebär att vår produktportfölj stärks ytterligare. - Vi har mycket högt ställda förväntningar på detta samarbete, inte minst efter de positiva reaktionerna som gavs på Comdex-mässan i Las Vegas runt Acers nya produkter. Acer kommer att bli ett intressant alternativ till de stora PC-märkena som vi med stor framgång marknadsför. Med Acer i vårt sortiment stärker vi vår position som ledande PC-distributör, säger Magnus Johansson vidare. Acer är en av världens största PC-tillverkare med både OEM-tillverkning åt flera ledande märken på marknaden samt tillverkning och försäljning av det egna varumärket, Acer. För att maximalt utnyttja styrkan i Acers produktportfölj kommer Scribona att inrätta en egen affärsenhet (business unit) för dessa produkter. Enheten kommer att vara organiserad tvärs över Norden för att bäst utnyttja de skalfördelar som Scribonas nordiska närvaro möjliggör. - Acer Computer söker en stark och bred distributör på skandinavisk basis och då är Scribona nummer ett. Vi anser också att Scribona har en mycket intressant e-handelslösning samt att våra sortiment kompletterar varandra på ett bra sätt, säger Carl Ghatan, chef för Acer Computer Sweden AB. Scribonas kärnverksamhet är distribution av dataprodukter och högteknologisk kontorsutrustning med relaterade tjänster till företagsmarknaden i Norden och Baltikum. Koncernen består av de två affärsområdena Dataprodukter och Kontorsmaskiner som är uppdelade i Scribona Computer Products ,och Toshiba PC, respektive Scribona Office Machines och Carl Lamm. Scribona Computer Products är Nordens ledande distributör av produkter och lösningar inom IT-området. Företaget levererar idag till ca 6000 återförsäljare i Norden, Baltikum och nordvästra Ryssland. Idag orderläggs 30%, motsvarande 2,5 mrd kronor, av försäljningen elektroniskt, vilket gör Scribona Computer Products till Nordens ledande nät (e-) handelsföretag. Acer grundades 1976, är idag världens tredje största PC-tillverkare och marknadsledare inom produktområden som high-end servers, multimedia PC, bärbart, datortillbehör samt tillhörande nyckelkomponenter inkl. halvledare och mjukvaror. Acer gruppen har idag drygt 28,000 anställda på sammanlagt 120 bolag spridda i 37 olika länder runt om i världen som ger support till distributörer i över 100 länder. Acer gruppen omsatte 1998 ca 56Miljarder SEK För mer information om Acer gruppen, besök gärna vår internationella hemsida http://www.acer.com. För ytterligare information, kontakta: Lars Palm VD Scribona Scribona Computer Products tel 08-734 39 00 lars.palm@scribona.se Magnus Johansson chef Scribona Computer Products Sverige tel 08-734 39 00 magnus.johansson@scribona.se Carl Ghatan chef Acer Computer Sweden AB tel 08-444 79 10 carl.m.ghatan@acercomputer.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/30/19991130BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/30/19991130BIT00490/bit0002.pdf