2005-11-17 8:00 CET | Pressmeddelande

Catella expanderar inom finansiell rådgivning och förvärvar bolag av IMG

Finansgruppen Catella har förvärvat den europeiska Client Finance-divisionen inom IMG, som är världens största bolag med inriktning på marknadsföring och förvaltning inom idrott, fritid och livsstilsverksamheter. Client Finance erbjuder i dag finansiella rådgivningstjänster till IMGs klienter.

Jonathan Dudman blir VD för det nya bolaget, som får namnet Catella Financial Office, med initialt cirka 30 anställda i London, Monaco och Stockholm.

Lars Sternmarker, tidigare VD för IMG Sweden tar plats i Catella Financial Offices styrelse, samt ska fungera som rådgivare åt bolagets ledning.
”Catella är en av de ledande oberoende rådgivarna i Norden. Med Catella Financial Office har vi förvärvat en organisation som klarar de höga kraven från några av de största idrottarna i världen. Vårt mål är att utöka verksamheten och erbjuda samma högkvalitativa tjänster till en bredare kundgrupp”, säger Catella Holdings VD Johan Björklund.

”Finansiella rådgivningstjänster är ett viktigt inslag i IMGs övergripande erbjudande till våra klienter i Europa, och den här transaktionen, där Catellas expertis och ägande kombineras med den nuvarande ledningen under Jonathan Dudman och David Lumley, är det bästa sättet att vårda och utveckla dessa tjänster för våra klienter”, säger Peter Griffiths, som ansvarar för IMGs aktiviteter i Europa, Afrika och Mellanöstern.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mikael Widell, Informationsansvarig Catella Holding
Tel: 08-463 33 07, mobil: 070-311 99 60, mikael.widell@catella.se

Madeleine Pallas, PR Manager, Europe, IMG & TWI
Tel: +44 (0)208 233 7425, mobil: +44 (0)7973 326 422, mpallas@imgworld.com

Jonathan Dudman, VD, Catella Financial Office
Tel: +377 93 10 42 50, mobil: +377 680 86 66 10, jdudman@imgworld.com

Fakta till redaktionen:

Catella
Catella är en finanskoncern med inriktning på kapitalförvaltning, finansiell rådgivning och egna investeringar.
Catella medverkade under 2004 som finansiell rådgivare vid transaktioner med ett sammanlagt transaktionsvärde om cirka 50 miljarder kronor. Kapitalförvaltningsrörelsen förvaltar cirka 25 miljarder kronor för kunders räkning. Catella är dessutom huvudägare i ett 30-tal företag med cirka 3 000 anställda och en samlad försäljning som överstiger 5 miljarder kronor.
Catella grundades 1987 och har egna kontor i tio europeiska länder. För mer information, besök vår hemsida www.catella.se

IMG
IMG är världens största företag inriktat på marknadsföring och administration av idrott, fritid och livsstil. IMG representerar idrottsmän och kvinnor, artister, författare, fotomodeller, nyhetsankare, ledande företag, världsevenemang, kulturella institutioner och semesterorter. Bolaget har cirka 2 200 anställda vid över 60 kontor i mer än 25 länder. I fjol förvärvades IMG av det privata investmentbolaget Forstmann Little & Co.