2006-06-21 14:35 CET | Pressmeddelande

Catella blir ägare (50 procent) i Twentyfourseven

Catella Private Equity går in som ny delägare i Twentyfourseven Holding AB. Twentyfourseven är marknadsledande i Norden inom uthyrning och service av tekniska lösningar för TV-produktion. Genom Catellas inträde tillförs bolaget finansiella resurser för att säkerställa den fastlagda strategin att fortsätta växa på de europeiska marknaderna.

Twentyfourseven, som grundades 1996, har som målsättning att bli ett komplett resurshus inom TV-, reklam- film- och eventproduktion. Detta innebär att bolaget ska bli en marknadsledande leverantör av teknik, personal och konsultativa resurser främst i norra Europa. Verksamhet bedrivs i Sverige, Norge, Danmark, Finland, och Estland. Bolaget har huvudkontor i Stockholm och nuvarande huvudägare är Kent Lundgren och Peter Lundgren.

Catella Private Equity blir aktieägare dels genom att teckna nya aktier i en riktade nyemission dels genom förvärv av befintliga aktier. I samband med affären kompletteras styrelsen med Joachim Berner som ny styrelseordförande i bolaget och Mikael Berglund, Catella Private Equity, som styrelseledamot. I styrelsen ingår sedan tidigare Peter Lundgren, Kent Lundgren och Jan Friedman.

"Den snabba tillväxten av TV-utbudet och konsolideringen av TV-industrin innebär stora utvecklingsmöjligheter och värdeökning. Twentyfourseven har alla möjligheter att bli den ledande aktören i norra Europa", säger Joachim Berner, tillträdande styrelseordförande i Twentyfourseven.

"I och med Catellas inträde i bolaget får vi resurser och kompetens att tillsammans fortsätta den starka utvecklingen för bolaget", säger Peter Lundgren, koncernchef och huvudägare i Twentyfourseven.

Kontaktpersoner:
Catella Private Equity:
Henrik Jonsson, verkställande direktör Tel: + 46 8 463 33 00

Twentyfourseven Holding AB:
Peter Lundgren, verkställande direktör Tel. + 46 733 41 42 10

Joachim Berner, styrelseordförande Tel. +46 706 20 11 50

Catella Private Equity Catella är en finanskoncern med inriktning på kapitalförvaltning, finansiell rådgivning och egna investeringar. Catella Private Equity är exklusiv rådgivare till egna fonder som investerar i företrädelsevis onoterade skandinaviska bolag med en omsättning mellan 200 och 800 miljoner kronor. Strategin är att utifrån ett målmedvetet förändringsarbete skapa god avkastning på investerat kapital. Under 2001 lanserades den första fonden, Strukturfonden, som är en så kallad turnaround fond med inriktning på bolag som är i behov av ett genomgripande förändringsarbete för att bli lönsamma. Fonden blev fullinvesterad i slutet av 2004. I början av 2006 lanserades en ny fond, Strukturfonden II, med motsvarande inriktning. Investerare i Strukturfonden I och II är Catella och Inter IKEA. Läs mer på www.catella.se