2006-06-07 9:54 CET | Catella Group | Pressmeddelande

Landstinget Halland tecknar avtal med Carl Lamm om digital diktering

Efter en omfattande upphandling har Landstinget Halland tecknat avtal med Carl Lamm om digital diktering. Kvalitet och funktionalitet gjorde att valet föll på Philips SpeechMike, ett program som säkert och enkelt administrerar digitala diktat inom sjukvården. Ca 500 användare är redan igång och målsättningen är att implementera lösningen på samtliga vårdenheter. Affärens värde är ca 5 Mkr.

Landstinget Halland består av 13 förvaltningar, med totalt 35 vårdcentraler och 2 akutsjukhus. Dessa förvaltningar kommer i egen takt ersätta de analoga diktafonerna med digital utrustning från Carl Lamm. På länets största sjukhus, Länssjukhuset i Halmstad, pågår förberedelserna inför utrullningen för fullt. Totalt finns ca 500 användare i nuläget – en siffra som stadigt ökar. I avtalet med Carl Lamm ingår leverans av dikteringsutrustningen Philips SpeechMike med tillbehör, support och service. Istället för kassettband så utnyttjas istället landstingets egna nätverk när man dikterar via sin SpeechMike, vilken är kopplad till datorn och journalsystemet. Man kan diktera från vilken dator som helst i nätverket och ljudfilerna, som sparas i en gemensam server, tas upp av en sekreterare som har full kontroll på samtliga diktat. Detta innebär en mängd fördelar som högre sekretess, ökad tillgänglighet och stora tidsvinster. Philips SpeechMike integreras med Landstingets Hallands egna journalsystem, vilket innebär att patientinformationen per automatik följer med ljudfilen till sekreterarna. – Ljudkvaliteten på diktaten har blivit bättre och även logistiken har förbättrats väsentligt. Informationen finns helt enkelt där den behövs när den behövs. Numera slipper vi hela hanteringen av kassettband som ska transporteras, sorteras och sökas efter. Detta innebär också att säkerheten och sekretessen ökat markant, säger Gunnar Bengtsson, it-strateg på Landstinget Halland. Tidsvinsterna är redan stora och på Landstinget Halland ser man stora möjligheter till kostnadsbesparingar. Feedback från användarna visar att de är nöjda, upplever att it-stödet med digital diktering är lätt att använda och gör att de dessutom är oberoende av plats eftersom diktaten kan skapas och avlyssnas var som helst. – Svensk sjukvård har stora vinster i att digitalisera journalhanteringen och därför satsar vi stort på att leda utvecklingen inom detta område. Vi är mycket glada att vara dem som hjälper Landstinget Halland att ta klivet över till en digital lösning, säger Hans Johansson, VD på Carl Lamm. Carl Lamms system för diktering och talhantering har, genom ständig utveckling av teknik, effektiviserat journalhanteringen inom svensk sjukvård ända sedan 1930-talet. För ytterligare information: Lennart Anderbjuv, AK/Carl Lamm Partner i Halmstad, la@carllammpartner.se, tel 035-17 21 11 Pär Bernström, produktchef Carl Lamm, par.bernstrom@carllamm.se, tel 08-734 18 46 Magnus Christerson, marknadsdirektör Carl Lamm, magnus.christerson@carllamm.se, tel 08-734 18 68 Fakta om Carl Lamm Carl Lamm AB är en rikstäckande distributör och detaljist inom dokument- och informationshantering. Marknadsföring av produkter och varumärken sker genom egna Center, Partner och återförsäljare. Carl Lamm erbjuder, via sin egen organisation på 25 strategiska orter, företag och organisationer ett bredare utbud av produkter och tjänster med rikstäckande service och support. Bolaget har fokus på it-infrastruktur och erbjuder lösningar för kundernas olika it-miljöer. Carl Lamm är dessutom exklusiv distributör för Ricohs produktområden, Samsung multifunktionsprodukter, Philips talhantering samt Francotyp-Postalia frankeringssystem. Carl Lamm har en omsättning på ca 800 miljoner kronor och ca 460 anställda. Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2000 och miljöcertifierat enligt ISO 14001:2004. Carl Lamm ägs av Scribona som är noterat på Stockholms Fondbörs. Fakta om Scribona Scribona är en av Nordens ledande leverantörer av produkter och lösningar för informationshantering. Scribona-koncernens verksamhet organiseras i två affärsområden: • Scribona – försäljning och distribution av it-produkter • Carl Lamm – kompletta lösningar inom dokumenthantering För mer information, se www.scribona.se Adress: Scribona AB, Röntgenvägen 7, Box 1374, 171 27 SOLNA. Bolagets säte är Solna, Sverige.