2006-06-07 10:02 CET | Catella Group | Pressmeddelande

Region Skåne tecknar avtal med Carl Lamm om digital diktering

Carl Lamm har efter en omfattande upphandling tecknat avtal med Region Skåne gällande leverans, driftsättning och support av digital dikteringsutrustning. Målsättningen är att systemet Philips SpeechMike, som administrerar digitala diktat, ska rullas ut i landstinget under de kommande åren. Avtalet är värt ca 20 Mkr och löper över minst 2,5 år.

Region Skåne är landets tredje största landsting med 10 större sjukhus samt en mängd primärvårdsanläggningar. Region Skåne har valt systemet Philips SpeechMike från Carl Lamm, som nu ersätter de analoga diktafonerna i takt med varje enskild förvaltnings önskemål. I dagsläget använder redan 20 procent av verksamheten systemet, bland annat Universitetssjukhuset i Lund och Helsingborgs Sjukhus. SpeechMike är ett program som på ett enkelt och säkert sätt administrerar digitala diktat. Istället för att använda kassettband så dikterar man, via sitt eget nätverk, med SpeechMike som är direkt kopplad till datorn. Genom att byta ut kassettbanden mot digital diktering erhålls en mängd fördelar som ökad säkerhet, enkelhet och tillgänglighet. Diktaten kan skapas oberoende av plats, avlyssnas var som helst och sorteras utifrån t ex prioritet, dikterare, enhet eller datum. SpeechMike integreras med Region Skånes olika journalsystem och därmed följer patientinformationen per automatik med ljudfilen till sekreterarna. – Funktionaliteten var helt avgörande för oss i den här upphandlingen. Ett par av våra sjukhus har använt SpeechMike sedan 2002, och vi är nöjda så vi väljer att förlänga och bredda avtalet med Carl Lamm. Tendensen är tydlig ute i verksamheten att det är det här verktyget de vill ha – det effektiviserar för användarna och ger större säkerhet för patienterna, säger inköpare Bengt Larsson på MA-Skåne, som handlägger it- och telefoniupphandlingar inom Region Skåne. – Detta är en strategiskt mycket viktig affär för oss. Avtalet kommer att leda till ytterligare nyanställningar av teknisk personal för vår redan snabbt växande verksamhet i Malmö-området. Supporten inom området kommer fortsättningsvis att hanteras delvis av Saldab AB, det it-bolag Carl Lamm förvärvade tidigare i år, säger Hans Johansson, VD på Carl Lamm. Carl Lamm har ända sedan 1930-talet varit med och lett utvecklingen av integrerade dikteringslösningar för svensk sjukvård. Genom ständig utveckling av teknik har systemen för diktering och talhantering förenklat och effektiviserat journalhanteringen i allt högre grad. För ytterligare information: Christer Tedestål, centerchef Carl Lamm Malmö, christer.tedestal@carllamm.se, tel 040-59 21 59 Pär Bernström, produktchef Carl Lamm, par.bernstrom@carllamm.se, tel 08-734 18 46 Magnus Christerson, marknadsdirektör Carl Lamm, magnus.christerson@carllamm.se, tel 08-734 18 68 Fakta om Carl Lamm Carl Lamm AB är en rikstäckande distributör och detaljist inom dokument- och informationshantering. Marknadsföring av produkter och varumärken sker genom egna Center, Partner och återförsäljare. Carl Lamm erbjuder, via sin egen organisation på 25 strategiska orter, företag och organisationer ett bredare utbud av produkter och tjänster med rikstäckande service och support. Bolaget har fokus på it-infrastruktur och erbjuder lösningar för kundernas olika it-miljöer. Carl Lamm är dessutom exklusiv distributör för Ricohs produktområden, Samsung multifunktionsprodukter, Philips talhantering samt Francotyp-Postalia frankeringssystem. Carl Lamm har en omsättning på ca 800 miljoner kronor och ca 460 anställda. Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2000 och miljöcertifierat enligt ISO 14001:2004. Carl Lamm ägs av Scribona som är noterat på Stockholms Fondbörs. Fakta om Scribona Scribona är en av Nordens ledande leverantörer av produkter och lösningar för informationshantering. Scribona-koncernens verksamhet organiseras i två affärsområden: • Scribona – försäljning och distribution av it-produkter • Carl Lamm – kompletta lösningar inom dokumenthantering För mer information, se www.scribona.se Adress: Scribona AB, Röntgenvägen 7, Box 1374, 171 27 SOLNA. Bolagets säte är Solna, Sverige.