2015-06-24 8:57 CET, Sverige | Pressmeddelande

Stefan Nydahl utsedd till ny chef på IPM

Stefan Nydahl tillträder tjänsten som vd för Catellas dotterbolag IPM Informed Portfolio Management (IPM) den 1 september 2015. Stefan efterträder nuvarande vd Lars Ericsson som tar rollen som vice vd med ansvar för distribution.

”Under det senaste året har lönsamheten inom IPM förbättrats väsentligt och företaget är nu väl rustat för en mer expansiv fas. Med sin gedigna erfarenhet av kvantitativ portföljförvaltning, både som förvaltare och i sitt arbete med affärsutveckling, tillför Stefan ytterligare kompetens inom IPM:s kärnområden. Han kommer att utgöra basen i en mycket kompetent ledningsgrupp”, säger Knut Pedersen, vd och koncernchef på Catella.

Stefan Nydahl kommer närmast från Brummer-gruppen där han var vd och förvaltningsansvarig på Archipel Asset Management, ett bolag som Stefan var med och grundade 2006. Tidigare har Stefan arbetat som förvaltare på Nektar Asset Management, AMF Pension och på Quantal Asset Management. Han har en doktorsexamen i nationalekonomi från Uppsala universitet och har även bedrivit forskarstudier vid University of California, Berkeley.

”IPM har ett mycket starkt track record inom kvantitativ förvaltning och har genom åren lyckats attrahera  namnkunniga institutionella investerare från Europa, Asien och USA. Arbetet med att bearbeta befintliga och nya kunder kommer nu att intensifieras ytterligare”, avslutar Knut Pedersen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Knut Pedersen
Vd och koncernchef
knut.pedersen@catella.se

Presskontakt:
Ann Charlotte Svensson
anncharlotte.svensson@catella.se

Om Catella: Catella är en finansiell rådgivare och kapitalförvaltare med spetskompetens inom fastigheter, räntor och aktier. Vi har en ledande position inom fastighetssektorn och en stark lokal närvaro i Europa med cirka 500 anställda i tolv länder. Catella är listat på First North Premier vid Nasdaq i Stockholm. Läs mer på catella.se.